Rejsestart.dk - Din rejse starter her
SolrejserStorbyferieRundrejserKrydstogterGolfrejserCampingTemarejserMiniferie BilferieBilferieFlyrejserFlyrejserBusrejserBusrejser
> Forside > Rejseforum > Generel rejsediskussion > Safari i Sydafrika Privatlivspolitik  
Rejseforum - Generel rejsediskussion
Safari i Sydafrika Skrevet af Helle Astrup - 8/12 2008 - 13:08
Klage over Ruimte Big 5

Undertegnede Jens Thorsen og Lene Thorsen der havde bestilt en rejse til Ruimte Big 5 i perioden fra den 7. oktober til 21. oktober og Flemming Steen Christensen og Helle Astrup med en datter Emma på elleve år, der havde bestilt en rejse til Ruimte Big 5, fra den 7. oktober til den 17. oktober, startende i Cape Town den 4. oktober, også bestilt gennem Ruimte Big 5` salgskontor i Køge,
ønsker hermed at indgive klage over forholdene på Lodgen, som var under al kritik. Stedet ejes af to danskere – Laila og John Hvarre.


Flemming, Emma og Helles rejse til Sydafrika startede fredag den 3. oktober, hvor vi fløj til London. Samme aften skulle vi flyve til Cape Town og være fremme om morgenen, flyet var aflyst og vi kom først til Cape Town lørdag aften. Vi havde givet salgskontoret besked om forsinkelsen, alligevel var der ingen agent fra Ruimte Big 5 til at hente os. Vi fik selv løst problemet, men det medførte yderligere et par timers forsinkelse. Hvis vi ikke havde kunnet tale engelsk havde vi virkelig haft et problem. Da vi ankom til Lodgen prøvede vi at fortælle John og Laila om dette, men det kunne de ikke forholde sig til.

Allerede inden afrejse fra Danmark havde vi spurgt Heidi, på Ruimte Big 5` salgskontor om det ville være en god ide at medbringe tøj der var blevet for småt til vores datter. Vi var blevet lovet at Laila ville være behjælpelig med at aflevere dette. Da vi efter et par dage på Lodgen spørger Laila om hvad hun synes vi skal gøre, siger hun ”det må vi finde ud af”. Der sker ikke yderligere i sagen. Da vi kun har nogle få dage tilbage, og et andet par gæster skal køres til lufthavnen i Hoedspruit spørger Flemming om vi kan køre med Maja og Palle ind til lufthavnen. Laila siger “lufthavnen ligger ikke i byen”. Så betaler vi selvfølgelig forskellen ” siger Flemming”. Nu må vi lige se, jeg kan ikke huske programmet for den dag” siger Laila. Der sker ikke mere i sagen.

Vi tog sagen i egen hånd, Vi spurgte Ronell om hun kunne køre os ind til byen så Emma kunne aflevere det tøj hun havde med hjemme fra, på skolen. Vi tog alle 7 af sted og havde en hyggelig tur hvor vi fik afleveret tøjet til en dame der ville give det videre og spiste en god selvbetalt, frokost i byen. Vi blev opkrævet 1080 ran for turen. Det skal lige indskydes at det var billigere at leje en bil i to dage.


Allerede ved informationsmødet fortalte John om to hold gæster der havde klaget. ”Det er så ærgerligt for det havde været så let at ændre, hvis de havde sagt det”, sagde han.
Efter et par dage på Lodgen forstod jeg bedre problematikken, for hvis gæsterne havde sagt noget er det formodentlig ikke blevet hørt.


Lene gjorde allerede første dag opmærksom på, at hun syntes det var ubehageligt at sove i huset uden gardiner og, at der var problemer med det kolde vand. Ingen af tingene blev ordnet.


Anden dag giver Lene udtryk for, at hun syntes at have for mange dage hvor der ikke var noget på programmet.” Det er ikke noget problem, der er så mange muligheder”. Laila vendte aldrig tilbage med forslag.

Da Jens og Lene i deres frustration beslutter at fremskynde deres afrejse tidspunkt lod Laila og John som ingenting. De forsøgte ikke på noget tidspunkt at afdække problemet. Den eneste kommentar Laila havde, var, at de ikke fik nogen penge refunderet, hverken for betalte dage eller en elefant tur. Det havde Jens og Lene dog heller ikke nogen forventning om.
Jens og Lene fik deres søn til at undersøge hvad det kostede at ændre flybilletten fra Johannesburg til München, det ville koste 825 danske kroner pr. person. Da ekspeditionen havde væres igennem Ruimte Big 5` salgskontor lød prisen på 2746+500 i ekspeditionsgebyr. På flyet fra Hoedspruit til Johannesburg var der ikke plads på et tidligere fly, så her måtte Jens og Lene leje en bil med chauffør.

Beslutningen om at tage tidligere hjem kom til at koste Jens og Lene næsten 5000 kroner. Det er noget man kun gør, når man virkelig VIL hjem.


Anden dag på Lodgen, da jeg stadig troede, at man kunne komme med forslag, sagde jeg til John, at det var dejligt med alle de hyggekroge der var på Lodgen, men det ville være rigtig dejligt med et par hængekøjer. Johns eneste kommentar var; ”tror du træerne kan holde ha, ha”.


Hvis gæsterne kom hjem med en god historie, havde John alt tid en bedre historie at fortælle.
John talte nedladende til gæsterne og gjorde nar hvis vi kom med forslag.


På lodgen er der en signaltromme som bliver brugt når gæsterne skal kaldes sammen til spisning. En aften da vi er gået tidligt i seng fordi vi skal op klokken 05.00 begynder John at slå på tromme klokken 23.25. Han vækkede os ved larmen, vi blev noget forskrækkede og meget vrede.
Dagen inden, som var den eneste dag vi kunne sove længe havde John vækket os klokken 05.30 ved at smække døren hårdt ind til deres lejlighed og tale meget højt uden for vores vindue. John og Laila boede lige op til vores værelser, så vi fik også fornøjelse af skænderier efter sengetid.


Rengørings damen river Emmas smykke på gulvet (295 ran) Laila og John trøster Emma, og vil gerne hjælpe med at finde et mage til. John tilbyder at prøve at lime det gamle, der sker ingen ting.


Da vi skulle i Krüger nationalpark, havde vi alle en forventning om at turen skulle foregå i en åben bil. Dagen inden fik vi at vide at de ikke kunne få fornyet deres licens (manglerne information) og derfor skulle vi køre i lukket bil. Manager parret forslog en bush drive, vi købte en aften tur og en morgen tur. Det kostede os 1810 ran for 7 personer. I Ruimte big 5 materiale står der at vi bliver kørt til Krüger i lukket bil og derefter skifter til åben bil.
Da John blev gjort opmærksom på vores frustration sagde han triumferende ”det er der ikke nogen der har lovet jer”


Laila og John skændtes ofte. Den ene dag sagde John til Laila at hun var dum, og skulle bruge den indvendige side af hovedet. Det var meget ubehagelig at overvære.


John og Laila skældte manageren ud, i gæsternes påhør. Der var forholdsvis langt til det sted hvor vi sad og spiste, men vi kunne tydeligt både høre og se hvad der skete, da der blev råbt højt. Det endte med at en af os gik ind og bad dem om at holde op. Der var en meget ubehagelig stemning og flere af os fik ondt i maven.


Det var umuligt at få ren besked om stort set alt.


Da vi på vores tur til Graskop var på restaurant spurgte jeg om der var frit valg eller nogen form for begrænsninger. ”Jeg regner med at I bestiller pandekager, det gør de fleste, jeg bestilte en med kylling og en med is til dessert. Det måtte jeg høre for flere gange ” så meget plejede gæsterne ikke at spise” sagde Laila blandt andet.


På vores tur til Olifant River virkede motoren på den båd vi skulle sejle med ikke. Vi fik ingen besked om problemet, men John og Laila gik over i en anden båd, så kunne vi regne ud vi skulle følge efter. Denne båd lå dybere i vandet og der var tillige lavvandet. Det medførte en sejltur på en time og ti minutter i stedet for tre timer som der stod i programmet. Kun fordi en fra gruppen blev meget vred og forlangte en anden tur fik vi en erstatnings tur i et rehabiliteringscenter. Jeg kan selvfølgelig ikke vide om vi havde fået det under alle omstændigheder, men det virkede som om Laila og John var godt i gang med at lade som ingenting.


Efter RB 5´s brochuremateriale skulle vi have haft gourmet mad, fremstillet af en fransk kok.
Stor var skuffelsen da vi fik en tør, hård kotelet a la dansk mislykket køkken den første dag. Forretterne og desserterne var så små, at det var til at gøre nar af folk af, for eksempel en forret bestående af 2 skiver rødbede, og dessert som blev kaldt bananasplit bestod af ¼ banan i smør/appelsinsovs. En enkelt dag fik vi lækre oksemørbrad bøffer, men bordet var altid pyntet flot.

Den ene dag, da vi fik lammegryde sagde kokkepigen, at jeg kunne finde et par stykker kød ”if you are lucky”

To morgener var der frisk afskåret frugt til morgenmaden, de andre dage var der frugtsalat, altså frugt skåret i tern, der nogle dage så lidt brugt ud. Frisk frugt stod aldrig fremme, så vi bare kunne tage.



Da vi skulle i Krüger nationalpark på en to dages tur er der medbragt “frokost” den bestod af toastbrød med skinke og ost, på hjemturen var det det samme. Men der var alt for få mader, en af os nåede kun at få et halvt stykke toastbrød, det kan selv med den bedste vilje ikke kaldes en frokost.


Laila og John sidder og piller små tæger ud af pelsen på hunden ved spisebordet, og lægger dem op på en serviet på bordet. Det er simpelthen for ulækkert.


Når vi skulle på morgentur og derfor skulle vente på morgenmaden til efter turen, bad vi et par gange om at få en bolle eller to. Flere gange medførte det himmelvendte øjne.

Vi bad gentagende gange om at få isvand til aftensmaden, dette medførte også himmelvendte øjne.
Det passede tydeligvis ikke John og Laila, da de formodentlig hellere ville tjene 10 ran pr. flaske vand.


Når vi var på tur havde vi altid en køletaske med vand og sodavand med. Den første dag troede alle at det var noget der hørte til turen, men da vi kom hjem blev vi stillet til regnskab for hvad vi havde drukket. Det ville have været så nemt at sige til os at der var mulighed for at købe drikkevarer.


I salgsmaterialet reklameres der meget med at Ruimte er med i et projekt med hvide løver. Dem ville vi rigtig gerne se og spurgte flere gange. Også her fik vi et henholdende svar, og de hvide løver forblev usete af os. Vi har senere hørt at Ruimte Big 5 slet ikke er med i projektet, men vi ved ikke om det forholder sig sådan.



I løbet af de ti dage vi var på Lodge fik vi skiftet håndklæder en gang. Da vi kom hjem fra de to dage i Krüger havde vi heller ikke fået et rent håndklæde.


I vores papirer står der at vi ville få afskedschampagne, den var sparet væk.


Der står også i materialet at vi vil få bushdinner med overraskelser, måske var overraskelsen at frokosten bestod af meget afmålte toastbrød.



Det store problem på Lodgen er efter vores mening et meget lavt informationsniveau. Ligeledes formår John og Laila som det fremgår, ikke problemløsning.

Efter vores mening er John og Laila slet ikke situationen voksen, det virker som om de har personlige gæster, og hvis de ikke bryder sig om disse gæster får de en dårlig oplevelse. De er slet ikke professionelle, igen efter vores mening.

Det er vel også kun sammen med rigtig gode venner man tager hunden på skødet ved bordet og aflopper den. Det er i hvert fald ikke på en firestjernet Lodge. Det anstrøg af luksus som vi havde forestillet os fik vi absolut ikke.

Det er ikke fordi vi ikke har erfaring i at rejse, de fire klagere har tilsammen været det meste af verden rundt.




Jens Thorsen Lene Thorsen Flemming Steen Christensen Helle Astrup


Vores ferie har på trods af ejerne på Lodgen været en god ferie, da vi i høj grad har fået hurtig og kompetent hjælp af det meget dygtige manager par Ronell og Xavier Serrano

Vi vil under alle omstændigheder gerne advare kommende turister mod dette ”pensionat”.

Sv: Safari i Sydafrika Skrevet af Don - 12/1 2011 - 11:53
Jeg har været på safari Sydafrika med Afrika-safari.dk og fik en fantastik safari som jeg næppe nogensinde glemmer :-)

http://www.afrika-safari.dk/safari-sydafrika.htm

Sv: Sv: Safari i Sydafrika Skrevet af Lars Konggaard - 1/4 2011 - 11:15
Hej

Vi var 3 dage på Ruimte i sommeren 2007, og vi kan genkende hele den uprofessionelle håndtering fra Leila og Johns side, som I beskriver. De opfattede det som om de havde private venner eller familie på besøg, men var dybest set ligeglade med os. Den nedladende tone kan vi også godt genkende.

De købte logden i 2005 eller 2006 af en sydafrikansk familie, som havde ejet den i mange år, men som ikke kunne få økonomi i den.

Forvalterne fik tingene tingene og servicen overfor os til at køre i de dage, vi var der - på trods af Leila og John!

Jeg ser i Berlingske i dag, at lodgen er til salg for 8,2 mkr. - formentlig fordi de ikke kan få det til at løbe rundt.

Så måske bliver det bedre i fremtiden?


mvh.
Lars Konggaard


Svar på dette indlæg - Opret et nyt indlæg - Til forsiden af "Generel rejsediskussion"

> Bilferie Zadar  
> Om Rejsestart.dk   > Personlige oplysninger   > Hjælp   > Kontakt os > Sitemap     > Til toppen